تفاوت رادیولوژی و رادیوگرافی چیست؟

تفاوت رادیولوژی و رادیوگرافی چیست؟


تفاوت رادیولوژی و رادیوگرافی چیست؟

تفاوت رادیولوژی و رادیوگرافی را با پسوندهای آن‌ها می‌توان تشخیص داد. رادیولوژی با پسوند ology به معنای مطالعه و رادیوگرافی با پسوند graphy به معنای تصویربرداری می‌باشد. بنابراین به راحتی می‌توان با بررسی این عبارات تفاوت رادیولوژی و رادیوگرافی را تشخیص داد. رادیولوژی برای بررسی و تشخیص مشکلات و بیماری‌ها است در صورتی که رادیوگرافی به تصویربرداری رادیویی اشاره دارد.

از دیگر تفاوت‌های رادیولوژی و رادیوگرافی تخصصی بودن این روش‌ها است. رادیوگرافی تخصص خاصی نیست در حالی که رادیولوژی به عنوان یک تخصص جدا از آن در نظر گرفته می‌شود. با این حال رادیولوژی و رادیوگرافی را نمی‌توان جدا از یکدیگر دانست. رادیولوژیست‌ها برای تهیه اسکن‌ها و تصاویر به رادیوگرافیست مراجعه می‌کنند. تفسیر دیگری که می‌توانیم از این دو روش داشته باشیم این است که رادیوگرافی شامل گرفتن تصاویر پزشکی بااستفاده از تکنولوژی اشعه x است و رادیولوژی تفسیر و تحلیل این تصاویر توسط پزشک متخصص به نام رادیولوژیست را در بر می‌گیرد.

تفاوت رادیولوژی و رادیوگرافی چیست؟

تفاوت رادیولوژی و رادیوگرافی چیست؟

تفاوت بین رادیولوژیست و رادیوگرافر

رادیولوژیست و رادیوگرافر هر کدام تخصص خود را در استفاده از روش‌های تصویربرداری پزشکی دارند، اما مسئولیت‌ها و آموزش‌های آن‌ها متفاوت است. یکی از تفاوت‌های بزرگ رادیولوژیست و رادیوگرافر میزان تحصیلات و مدت آموزش لازم برای کار در هر یک از حرفه‌ها است.

رادیولوژیست‌ها پزشکانی هستند که در استفاده از روش‌های تصویربرداری پزشکی برای تشخیص بیماری مراجعه و درمان آن‌ها تخصص دارند. رادیولوژیست‌ها اصولا تصویربرداری از بیمار را خودشان انجام نمی‌دهند، بلکه تصاویر به دست آمده را تحلیل و بررسی می‌کنند. برعکس آن‌ها، رادیوگرافرها اسکن‌های تصویربرداری را انجام می‌دهند ولی نتایج را بررسی و تفسیر نمی‌کنند. با مراجعه به کلینیک دکتر طاهری در اصفهان می‌توانید از تمامی خدمات رادیولوژی و رادیوگرافی با بالاترین کیفیت بهره مند شوید.

رادیولوژی چیست؟

یکی از شاخه‌های پزشکی رادیولوژی است که با انرژی تابشی در تشخیص و درمان بیماری‌ها سروکار دارد. این رشته به دو حوزه کلی رادیولوژی تشخیص و رادیولوژی مداخله‌ای تقسیم می‌شود. به پزشکی که در رادیولوژی تخصص دارد رادیولوژیست می‌گویند.

در واقع رادیولوژی که به عنوان تصویربرداری تشخیصی شناخته می‌شود مجموعه‌ای از آزمایش‌هایی است که از قسمت‌هایی از بدن تصویر یا عکس می‌گیرد. با توجه به نوع رادیولوژی و ناحیه‌ای از بدن که تصویر از آن تهیه می‌شود، رادیولوژی به انواع مختلفی از جمله سونوگرافی، سی‌تی‌اسکن، ام آرآی دسته بندی می‌شود.

رادیولوژی چیست؟

رادیولوژی چیست؟

مزایای استفاده از دستگاه رادیولوژی

  • تصاویر سریع: رادیولوژی به طور عمده بر تولید و تفسیر تصاویری مانند توموگرافی کامپیوتری، تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی و اشعه ایکس تمرکز دارد. این تصویرها به صورت سریع تهیه می‌شوند و به پزشک متخصص امکان ارزیابی دقیق در کمترین زمان ممکن را می‌دهند.
  • بدون نیاز به جراحی: رادیولوژی از روش‌های غیرتهاجمی استفاده می‌کند که نیازی به جراحی باز ندارد. این به معنای کاهش خطر و عوارض جراحی می‌باشد و به بیماران امکان بازگشت سریع‌تر به فعالیت‌های روزمره را می‌دهد.
  • تشخیص دقیق: با استفاده از تصاویر رادیولوژی پزشک می‌تواند تشخیص دقیق‌تری از بیمار داشته باشد. این تصاویر اطلاعات مهمی را درباره ساختارهای داخلی بدن فراهم می‌کند و به پزشک کمک می‌کند تا بیماری‌ها و تغییرات ساختاری را تشخیص دهد.
  • امکان تصویرپردازی پیشرفته: رادیولوژی با توجه به پیشرفت تکنولوژی که دارد امکانات تصویربرداری پیشرفته مانند تصویرپردازی مجازی، تصویرپردازی مولکولی و تصویربرداری سه بعدی را فراهم کرده است. این امکانات به پزشکان کمک می‌کند تا به تشخیص بهتری دست یابند و برای بیمار درمان مناسب‌تری انجام دهند.

معایب استفاده از دستگاه رادیولوژی

  • محدودیت برخی از تکنیک‌ها: هر کدام از دستگاه‌های رادیولوژی محدودیت‌های خاص خود را دارند. برای مثال تصویربرداری با استفاده از دستگاه x نمی‌توان با دقت بالا ساختمان‌ها و بافت‌های نرم را تصویربرداری کند.
  • تفسیر پیچیده تصاویر: تفسیر تصاویر رادیولوژی به تجربه و تخصص بالایی نیاز دارد. تشخیص دقیق بر اساس تصاویر نیازمند توانایی تفسیر صحیح نشانه‌های مختلف در تصاویر است. این موضوع ممکن است به دلیل پیچیدگی تصاویر و وجود تغییرات متنوع در ساختمان‌های بدنی چالش برانگیز باشد.
  • نیاز به تجهیزات پیشرفته: تجهیزات رادیولوژی پیچیده و هزینه بر هستند. تعمیرات و به روز رسانی تجهیزات به منابع مالی و فنی قابل توجهی نیاز دارد. این مسئله می‌تواند در برخی مناطق با مشکل روبرو شود و در دسترسی بیماران به تصویربرداری رادیولوژی محدودیت ایجاد کند.
  • تابعیت پرتوی: استفاده از اشعه‌هایی مانند X  و VT می‌تواند در طولانی مدت به بیماران آسیب وارد کند. این تابعیت پرتویی ممکن است برای افرادی که به طور مکرر تحت مطالعه رادیولوژی قرار می‌گیرند، مشکل ساز شود. بنابراین لازم است در استفاده از این دستگاه‌ها دقت لازم را داشته باشیم و تنها زمانی از رادیولوژی استفاده کنیم که ضروری باشد.

رادیوگرافی چیست؟

رادیوگرافی یا عکس‌برداری یکی از روش‌های تصویربرداری پزشکی است که به کمک آن می‌توان به نحوی درون بدن انسان را دید و به تشخیص درست بیماری کمک کرد. این تصویربرداری به وسیله تابش اشعه X-RAY انجام می‌شود. اشعه X از پوست و عضلات عبور می‌کند و به صفحه حساس برخورد می نماید. رنگ این قسمت‌ها پس از ظاهر شدن سیاه دیده می‌شود. برعکس استخوان مانع اشعه X شده و آن نواحی بعد از ظاهر شدن سفید دیده می‌شود . به همین دلیل در یک عکس رادیوگرافی بعضی از استخوان‌ها که متراکم‌تر هستند سفیدتر و بعضی دگیر کمتر سفید می‌باشند.

رادیوگرافی چیست؟

رادیوگرافی چیست؟

انواع رادیوگرافی

  • رادیوگرافی ساده: رادیوگرافی ساده اولین نوع از تصویربرداری می‌باشد که تصویر به صورت سیاه و سفید بر روی عکس یا فیلم رادیولوژی که به صورت یک ورقه یا سلفون شفاف است نقش می‌بندد. پزشک متخصص رادیولوژی ورقه شفاف را در مقابل نور قرار می‌دهد و تصویر را مشاهده می‌کند. رادیوگرافی ساده تصویر بسیار ارزشمندی است که برای بررسی استخوان‌ها و شکستگی آن‌ها و انواع دیگر بیماری‌ها است.
  • رادیوگرافی دیجیتال: در رادیوگرافی دیجیتال تصویر تهیه شده به کامپیوتر فرستاده می‌شود و پزشک از صفحه کامپیوتر تصویر را مشاهده می‌کند. در این روش به جای فیلم پلاستیکی از یک صفحه الکترونیکی با میلیون‌ها نیمه هادی کوچک حساس به اشعه  X استفاده می‌شود. تابش اشعه به نیمه هادی‌ها موجب ایجاد بار الکتریکی می‌شود. هر کدام از نقاط مختلف صفحه میزان مشخص و متفاوتی از اشعه  X را دریافت کرده و بر حسب میزان اشعه بار الکتریکی تولیدی هم متفاوت است. این بارها جمع آوری شده و به کامپیوتر ارسال می‌شوند تا در آن جا اطلاعات صفحه درکنار هم قرار گرفته و تصویر تشکیل ‌شود.

کاربرد رادیولوژی

  • تغییرات در شکل ستون فقرات: رادیولوژی در این زمینه به طور دقیق می‌تواند تعداد درجه انحنا را مشخص کند و تغییرات شکل ستون فقرات را تشخیص دهد.
  • لغزش مهره کمر یا ستون فقرات: رادیولوژی ستون فقرات در تشخیص لغزش مهره کمر یا ستون فقرات مانند اسپوندیلولیستزیس و آرتروز بسیار کار آمد است.
  • عکس از ریه: عکس‌برداری از ریه نقش بسیار مهمی در شناسایی وضعیت سلامت فرد دارد.
  • عکس‌های رنگی با کنتراست از انواع اعضا: تهیه عکس‌های رنگی با کنتراست از معده، مری، کلیه و سایر اعضا به پزشکان اطلاعات دقیقی ارائه می‌دهد.
  • بررسی‌های سریع از شکم و انواع اعضا: انجام بررسی‌های سریع از شکم، معده، مری، روده، کلیه‌ها، سنگ کلیه و لوزه سوم امکان تشخیص مسائل مرتبط با این اعضا را فراهم می‌کند.
  • تشخیص شکستگی‌ها: رادیولوژی به عنوان یکی از بهترین روش‌های تشخیصی در تشخیص شکستگی‌ها به کار می‌رود.
  • عکس‌های رنگی با کنتراست: استفاده از عکس‌های رنگی با کنتراست جزئیات بیشتری از وضعیت داخلی بدن را نمایان می‌کند.

کاربرد رادیوگرافی

  • عکسبرداری از قفسه سینه: در صورتی که در تنفس فرد مشکلی به وجود آید و به طور مکرر سرفه کند و یا در قفسه سینه احساس درد نماید ممکن است پزشک از رادیوگرافی برای تشخیص مشکلات فرد استفاده کند. در رادیوگرافی از بخش‌های فوقانی بدن، استخوان‌ها و اعضای داخلی آن مانند ریه‌ها، قلب و دنده تصویربرداری می‌شود. پزشک با استفاده از آن می‌تواند عارضه‌هایی مانند سینه پهلو، سل، شکستگی دنده‌ها، ستون فقرات و همه بیماری‌های مربوط در این ناحیه را بررسی کند.
  • عکسبرداری جمجمه: در صورت ضربه وارد شدن به سر و یا دیگر مشکلات جمجمه ممکن است پزشک انجام رادیوگرافی را تجویز کند. با استفاده از رادیوگرافی پزشک می‌تواند استخوان‌های جمجمه را به خوبی بررسی کند و به شناسایی و تشخیص عوارضی مانند عفونت‌های سینوسی یا گوش، شکستگی و… استخوان‌ها بپردازد.
  • عکسبرداری گردن و ستون فقرات: در صورت داشتن درد مداوم، بی‌حسی و ضعف در گردن این امکان وجود دارد تا پزشک از رادیوگرافی استفاده کند، که با ستفاده از نتایج به دست آمده ازاین روش مهره‌ها و استخوان‌های ستون فقرات را بررسی و مشاهده می‌کند.
کاربرد رادیوگرافی

کاربرد رادیوگرافی

بهترین مرکز رادیولوژی و رادیوگرافی در اصفهان

مرکز رادیولوژی و رادیوگرافی دکتر مسعود طاهری از بهترین و مجهزترین مراکز رادیولوژی در اصفهان می‌باشد. در این مرکز با استفاده از دستگاه‌های به روز دنیا انواع خدمات رادیولوژی و رادیوگرافی انجام می‌شود.

 

بدون شرح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *