انواع سونوگرافی بارداری

انواع سونوگرافی بارداری


انواع سونوگرافی بارداری

سونوگرافی یک تصویربرداری پزشکی است که با استفاده از امواج صوتی با فرکانس بالا، ساختار بدن را بررسی کرده و از آن تصویر‌برداری می‌کند. سونوگرافی که در دوران بارداری انجام می‌شود انواع مختلفی دارد. سونوگرافی به طور کلی به دو نوع سونوگرافی ترانس واژینال و سونوگرافی شکمی تقسیم می‌شود. روش انجام این دو نوع متفاوت است. در ادامه به انواع سونوگرافی بارداری می‌پردازیم.

انواع سونوگرافی بارداری

انواع سونوگرافی بارداری

سونوگرافی ترانس واژینال

از سونوگرافی ترانس واژینال برای مشخص کردن مدت زمان حاملگی استفاده می‌شود. این روش در ماه‌های اول بارداری بسیار دقیق‌تر از سونوگرافی شکمی است.

سونوگرافی ترانس واژینا ممکن است برای موارد زیر مورد استفاده قرار گیرد:

  • انواع ناباروری
  • درد لگن
  • حاملگی خارج از رحم
  • خونریزی غیر عادی واژن و مشکلات عادت ماهیانه
  • در صورتی که در معاینه فیزیکی یافته‌های غیرعادی مانند کیست، فیبروم و یا دیگر ضایعات مشاهده شده باشد.

سونوگرافی شکم

یکی دیگر از انواع سونوگرافی بارداری سونوگرافی شکمی است که با سونوگرافی ترانس واژینال کاملا متفاوت است. در این روش یک پروب سونوگرافی بر روی سطح پوست بیمار قرار می‌گیرد. امواج پروب به سمت بدن ارسال می‌شود و تصاویر را بر روی صفحه نمایش ثبت خواهد کرد.

در سه ماه اول بارداری برای انجام سونوگرافی شکمی باید مثانه پر باشد. بعد از سه ماهگی به دلیل این که مایع اطراف جنین وجود دارد باید با مثانه خالی سونوگرافی انجام شود.

سونوگرافی شکم

سونوگرافی شکم

سونوگرافی NT

سونوگرافی NT در دوران بارداری مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش سونوگرافی غربالگری در 3 ماه اول بارداری انجام می‌شود. بهترین زمان برای انجام این سونوگرافی بین هفته 11 تا 14 بارداری است. پارامترهای مختلفی در روش سونوگرافی NT مورد بررسی قرار می‌گیرد.

میزان مایع پشت گردن جنین و ضخامت آن اندازه گیری می شود. با استفاده از آن میزان رشد جنین و وزن آن بررسی می‌شود. همچنین اگر جنین با مشکلات ژنتیکی یا اختلالات کروموزومی مواجه باشد با استفاده از این روش می‌توان منشاء آن را شناسایی کرد.

سونوگرافی آنومالی

سونوگرافی آنومالی برای بررسی مشکلات جسمانی و فیزیکی جنین کاربرد دارد. بهترین بازه زمانی برای انجام این روش بین هفته 18 تا 23 بارداری است.

هرگونه نقص هنگام رشد جنین مانند مشکل در حفره‌های قلب، اختلال در عملکرد شکم، رشد نادرست مغز و نخاع و… با سونوگرافی آنومالی قابل ارزیابی است. همچنین می‌توان از سونوگرافی آنالومی برای تعین جنسیت جنین استفاده کرد.

مادر با توجه به شرایط بدنی خود می‌تواند بین هفته 18 تا 23 بارداری برای انجام سونوگرافی آنالومی اقدام کند. اندازه دور سر و اندازه شکم جنین در این سونوگرافی محاسبه می‌شود.

سونوگرافی داپلر

از سونوگرافی داپلر می‌توان برای بررسی جریان خون جنین استفاده کرد. از این نوع سونوگرافی هنگامی استفاده می‌شود که مشکلاتی در عملکرد خون یا جریان خون جنین تشخیص داده شود. با توجه به این که مشکلات قلبی جنین را با معاینات ظاهری نمی‌توان تشخیص داد باید از این سونوگرافی برای بررسی دقیق‌تر استفاده کرد.

در سونوگرافی داپلر سرعت جریان خون با دقت بالا و مشکلات قلبی مانند عملکرد نادرست قلب شناسایی خواهد شد. از دیگر کاربردهای سونوگرافی داپلر بررسی چند‌‌ قلویی جنین است. موارد مختلفی مانند چند قلو بودن و عملکرد نادرست جفت و مواردی مانند این‌ها با استفاده از سونوگرافی داپلر تشخیص داده می‌شود.

سونوگرافی داپلر

سونوگرافی داپلر

سونوگرافی سه بعدی

سونوگرافی سه بعدی همان طور که از نام آن مشخص است، یک تصویر سه بعدی از جنین روی صفحه نمایشگر ایجاد می‌کند. این نوع از سونوگرافی بهترین روش برای تشخیص جنسیت جنین می‌باشد. با استفاده از این روش می‌توان چهره کودک را مشاهده کرد. همچنین تاکنون عوارضی برای سونوگرافی سه بعدی یافت نشده است اما پزشکان معتقد‌ند که در دوران بارداری فقط باید مادر یکبار سونوگرافی سه بعدی را انجام دهد.

سونوگرافی‌های بارداری در چه هفته‌هایی انجام می‌شود؟

در دوران بارداری برای سلامت مادر و جنین انواع سونوگرافی‌ها در بازه‌های زمانی مختلف انجام می‌شود. یکی از ضرورت‌های دوران بارداری انجام سونوگرافی در هفته‌های مختلف بارداری است. در زیر، درمورد این که سونوگرافی در چه هفته‌های انجام می‌شود صحبت می‌کنیم.

سونوگرافی بارداری ماه اول

سونوگرافی ماه اول بارداری در هفته ششم یا هفتم بارداری انجام می‌شود. در سونوگرافی بارداری ماه اول که به صورت شکمی انجام می‌شود مواردی مانند قلب جنین و ساک حاملگی قابل تشخیص است.

سونوگرافی بارداری ماه اول

سونوگرافی بارداری ماه اول

سونوگرافی سه ماهه اول بارداری

یکی از مهم‌ترین سونوگرافی‌های دوران بارداری سونوگرافی nt است و همانطور که در بالا اشاره‌ای به آن شد در هفته 11 تا 14 بارداری انجام می‌شود. در این نوع از سونوگرافی وجود استخوان بینی جنین و ضخامت پشت گردن جنین بررسی می‌شود.

انجام سونوگرافی ان تی و آزمایش‌های خون 3 ماه اول بارداری به عنوان تست غربالگری 3 ماه اول بارداری شناخته می‌شوند که از ابتدای هفته 11 تا انتهای هفته 13 یا شروع هفته 14 انجام می‌شود.

سونوگرافی هفته 16 تا 19 بارداری

در ماه چهارم بارداری می‌توان سونوگرافی تعیین جنسیت را انجام داد. سونوگرافی تعیین جنسیت که در هفته 16 تا 19 بارداری انجام می‌شود، ضروری نمی‌باشد اما اگر بخواهید اندام‌های کوچک جنین را ببینید می‌توانید این سونوگرافی را انجام دهید. در این دوره از سونوگرافی مواردی مانند جنسیت، دست و پا، انگشتان، وضعیت صورت و لب ها، گوش و چشم، دیافراگم، ستون فقرات و… قابل تشخیص است.

سونوگرافی هفته  18 تا 23 بارداری

یکی از مهم‌ترین سونوگرافی‌ها در سه ماهه دوم بارداری سونوگرافی آنومالی است. در بالا به این روش اشاره شد که برای تعیین جنسیت جنین به طور دقیق از این روش استفاده می شود. در این سونوگرافی اندام‌های اصلی جنین مانند قلب، مغز و کلیه قابل بررسی است.‌

سونوگرافی هفته  18 تا 23 بارداری

سونوگرافی هفته  18 تا 23 بارداری

سونوگرافی هفته 28 بارداری

تا قبل از هفته 20 بارداری وزن جنین اهمیت چندانی ندارد. اما پس از آن با استفاده از سونوگرافی هفته 28 بارداری منحنی‌های استاندارد وزن گیری جنین وجود دارد که با توجه به جلو رفتن هفته‌ها، وزن جنین مورد بررسی قرار می‌گیرد.

سونوگرافی هفته 30 بارداری

اگر مادر، بارداری بدون خطری دارد سونوگرافی هفته 30 ضروری نیست. تنها در صورت تشخیص پزشک ممکن است سونوگرافی هفته 30 بارداری برای ارزیابی موارد مشکوکی که در سونوگرافی هفته‌های قبل رویت شده نیاز باشد، که این موارد شامل وزن کم جنین و غیر طبیعی بودن حجم مایع آمنیوتیک یا به اصطلاح کیسه آب در رحم مادر می‌باشد.

اهمیت انجام سونوگرافی بارداری

مادران باردار یکی از سوالاتی که برایشان ایجاد می‌شود این است که چرا باید برای انجام سونوگرافی بارداری اقدام کرد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که بررسی سلامت جنین قبل از تولد اهمیت زیادی دارد و گاهی اوقات تشخیص زود هنگام بیماری‌های جنین می‌تواند از مشکلات بزرگتر جلوگیری کند.

بنابراین یکی از روش‌های رایج برای بررسی سلامت جنین سونوگرافی بارداری است. پزشک با استفاده از این روش متوجه می‌شود که نوزاد شما به راحتی می‌شنود، می‌بیند و یا از حواس پنجگانه استفاده می‌کند. همچنین در ماه های مختلف میزان رشد جنین بررسی می‌شود. در صورتی که جنین رشد کافی نداشته باشد از راهکارهای مختلف می‌توان برای رفع این مشکل استفاده کرد. در زیر به چند مورد از اهمیت سونوگرافی می‌پردازیم.

  • تایید بارداری
  • بررسی شرایط جنین
  • سن بارداری و تاریخ زایمان
  • بررسی رشد، حرکت و ضربان قلب جنین
  • تشخیص چند قلو بودن نوزاد
  • بررسی سقط جنین و حاملگی خارج از رحم
  • بررسی محل جفت، بررسی مایع آمنیوتیک
  • تعیین هفته بارداری
  • تشخیص مشکلات مربوط به ماهیچه‌ها، اندام‌ها و استخوان‌های جنین
اهمیت انجام سونوگرافی بارداری

اهمیت انجام سونوگرافی بارداری

مزایای سونوگرافی در دوران بارداری

در دوران بارداری انجام سونوگرافی مزایایی دارد که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند:

بی خطر بودن

یکی از مهم‌ترین مزایای سونوگرافی بارداری بی‌خطر بودن آن است. در سونوگرافی برخلاف دستگاه اشعه ایکس از امواج اولتراسوند استفاده می‌شود. امواج اولتراسوند دارای فرکانس بالایی بوده و آسیبی به بدن مادر و جنین وارد نمی‌کند. در صورتی که اشعه ایکس می‌تواند به جنین آسیب برساند و رشد آن را مختل نماید.

مقرون به صرفه

سونوگرافی بارداری روشی کاملا مقرون به صرفه و کم ‌هزینه برای بررسی مشکلات جنین در دوران بارداری است. در صورتی که کودک بعد از تولد درگیر بیماری باشد، مجبور به پرداخت هزینه‌های زیادی خواهید شد. علاوه بر این ممکن است کودک بعد از تولد شانسی برای درمان بیماری نداشته باشد. بنابراین سونوگرافی بارداری روشی کم ‌هزینه و مناسب برای بررسی مشکلات فیزیکی و بررسی رشد جنین است.

بهترین مرکز سونوگرافی بارداری در اصفهان

همان طور که گفته شد سونوگرافی یکی از مهم‌ترین بخش‌های بارداری است. در صورتی که باردار هستید و یا قصد بارداری دارید بهتر است با پزشک زنان و زایمان مشورت کنید و برای انجام سونوگرافی‌ها در طول دوره بارداری به بهترین مرکز سونوگرافی مراجعه نمایید.

اگر به دنبال بهترین مرکز سونوگرافی و رادیولوژی در اصفهان هستید. سونوگرافی دکتر طاهری گزینه مناسبی برای شما می‌باشد.

از مزایای مرکز سونوگرافی دکتر مسعود طاهری می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • داشتن محیطی مناسب
  • وجود دستگاه‌های به روز
  • امکان انجام سونوگرافی از تمام اعضای بدن
  • انجام کلیه امور سونوگرافی و سایر عکس برداری‌های مربوط در یک کلینیک
  • سابقه مرکز سونوگرافی و سابقه پزشک
  • وجود دستیار خانم در مرکز
  • آسان بودن رزرو نوبت و عدم معطلی مراجعه کنندگان
  • تحت پوشش بیمه برای انجام سونوگرافی

 

بدون شرح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *