رادیوگرافی چیست و چه کاربردی دارد؟

رادیوگرافی چیست و چه کاربردی دارد؟


رادیوگرافی چیست و چه کاربردی دارد؟

رادیوگرافی یا پرتونگاری یک تکنیک در علم پزشکی است که با استفاده از آن می‌توان اندام‌های داخلی بدن افراد را مشاهده کرد و از طریق آن بیماری را تشخیص و درمان نمود. رادیوگرافی همانند رادیولوژی برای گرفتن تصاویر از اشعه X  استفاده می‌کند. دوز مورد استفاده از این اشعه در رادیوگرافی بسیار کم است.

اشعه رادیوگرافی از پوست و عضلات عبور می‌کند، به همین دلیل در نتایج به دست آمده این نقاط به رنگ سیاه ظاهر می‌شوند. بر خلاف آن استخوان‌ها مانع عبور اشعه ایکس و باعث بازتاب آن می‌شوند از همین رو این نقاط بعد از ظاهر شدن بر روی فیلم به رنگ سفید دیده خواهند شد.

 

رادیوگرافی چیست و چه کاربردی دارد؟

رادیوگرافی چیست و چه کاربردی دارد؟

 

کاربرد رادیوگرافی

همان طور که گفته شد رادیوگرافی ابزاری بسیار مهم در پزشکی است که بر اساس نیازهای بالینی و تصاویر پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از مهم‌ترین کاربردهای رادیوگرافی به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

عکسبرداری قفسه سینه

اگر فردی در قفسه سینه احساس درد کند و یا در تنفس مشکلی داشته باشد ممکن است پزشک از رادیوگرافی برای تشخیص مشکل فرد استفاده کند. در این عکسبرداری از بخش‌های فوقانی بدن، استخوان‌ها و اعضای داخلی آن مانند دنده‌ها، قلب و ریه تصویربرداری می‌شود. پزشک با استفاده از آن می‌تواند عوارضی مانند شکستگی دنده‌ها، ستون فقرات، سینه پهلو و تمام بیماری‌های مربوط به این ناحیه را بررسی کند.

عکسبرداری ستون فقرات و گردن

در صورت داشتن درد مداوم، ضعف و بی حسی در گردن امکان این هست که پزشک برای بیمار روش رادیوگرافی را به کار گیرد. پزشک با استفاده از نتایج به دست آمده از این روش استخوان‌های ستون فقرات و مهره‌ها را مشاهده و بررسی می‌کند. از روش رادیوگرافی می‌توان به منظور تشخیص در رفتگی مفاصل، عفونت و بیرون زدگی دیسک استفاده کرد.

رادیوگرافی از دست

در صورت آسیب دیدن دست و یا درد دست ممکن است از روش رادیوگرافی استفاده شود. به کمک این روش می‌توان در رفتگی، شکستگی استخوان، ناهنجاری‌های مرتبط با مفصل و یا عارضه‌هایی مانند آرتروز و التهاب تاندون‌ها را شناسایی کرد.

رادیوگرافی از دست

رادیوگرافی از دست

رادیوگرافی از شکم

این نوع از تصویربرداری به پزشک در ارزیابی و تشخیص مشکلات اعضای داخلی شکم مانند انسداد روده و آسیب دیدگی به بافت‌های شکمی کمک می‌کند. گاهی ممکن است پزشک برای شناسایی علت درد معده یا حالت تهوع انجام آن را الزامی بداند.

رادیوگرافی دندان

در رادیوگرافی دندان تصاویری از دهان و دندان بیمار تهیه می‌شود. این نوع از تصویربرداری برای تشخیص نقص، تعیین سلامت دندان و شناسایی مشکلات دندان مانند تسکین عصب استفاده می‌شود.

رادیوگرافی از سینوس

از این نوع رادیوگرافی برای تصویربرداری از سینوس‌های سر و صورت استفاده می‌شود. رادیوگرافی معمولا در تشخیص مشکلات ناشی از تورم‌ها، عفونت‌ها و یا ترکیبات سینوس‌ها موثر است.

رادیوگرافی از مفاصل

برای تصویربرداری از مفاصل زانو، شانه، مچ و… از رادیوگرافی به منظور تشخیص آسیب‌ها، التهابات و یا بیماری‌های مفصلی استفاده می‌شود.

اهمیت استفاده از رادیوگرافی

  • تشخیص دقیق بیماری: رادیوگرافی به پزشک اجازه می‌دهد با دقت بیشتری بیماری را تشخیص دهد.
  • کمک به پیشرفت در پژوهش‌های پزشکی: با استفاده از رادیوگرافی می‌توان تحقیقاتی در مورد بیماری‌ها و روش‌های درمان آن‌ها را بهبود بخشید و روش‌های جدیدی برای درمان بیماری‌ها کشف کرد.
  • کمک به تصمیم گیری در مورد درمان: با انجام رادیوگرافی پزشک می‌تواند در مورد راه‌های درمان بهتر تصمیم بگیرد. این تصمیم گیری ممکن است شامل تصمیم گیری در مورد نوع درمان، میزان مصرف داروها و مدت زمان مصرف دارو باشد.
  • کمک به پیشگیری: رادیوگرافی در پیشگیری از بروز بیماری‌ها مفید است. برای مثال پزشکان از این روش برای غربالگری بیماران استفاده کرده و افرادی که در معرض بیماری‌های خاصی هستند را شناسایی می کنند.
  • کمک به آموزش پزشکان: رادیوگرافی در علم پزشکی به عنوان یکی از تکنیک‌های تصویربرداری، برای آموزش پزشکان مفید است. آموزش پزشکان در زمینه تفسیر تصاویر رادیوگرافی می‌تواند منجر به افزایش بهبود کارایی و دقت تشخیص آن‌ها شود.
  • کمک به برنامه ریزی جراحی: رادیوگرافی به پزشک کمک می‌کند تا بهترین راه برای انجام جراحی را انتخاب کند. با رادیوگرافی قبل از جراحی می‌توان برنامه ریزی دقیقی برای جراحی بر اساس موقعیت و شرایط بیماری انجام دهند.
  • کمک به تشخیص بیماری‌ها: رادیوگرافی به پزشک اجازه می‌دهد تا بیماری‌هایی که قابل رویت نیستند را تشخیص دهد. این امر می‌تواند در تشخیص بیماری‌هایی که در دوران اولیه نشانه‌ای از خود بروز نمی‎دهند بسیار مهم باشد.
اهمیت استفاده از رادیوگرافی

اهمیت استفاده از رادیوگرافی

رادیوگرافی رنگی

رادیوگرافی رنگی در محاوره همان عکس رنگی شناخته می‌شود و در آن قسمت‌هایی از بدن که در عکس ساده دیده نمی‌شوند قابل مشاهده و بررسی می‌شوند. در این روش از اشعه X استفاده می‌شود و مراحل انجام آن طولانی‌تر از عکس ساده است و به آمادگی نیاز ندارد. به بیمار قبل از عکسبرداری مواد خاصی تزریق یا خورانده می‌شود. که در اصطلاح پزشکی به آن رنگ گفته می‌شود. رنگی که به بیمار داده می‌شود در ظاهر رنگ نیست بلکه ماده‌ای می‌باشد که اشعه X از آن عبور نمی‌کند. در واقع فیلم تهیه شده از این روش سیاه و سفید و خاکستری است و در نتیجه نهایی کار رنگی دیده نمی‌شود.

رادیوگرافی رنگی در چه نواحی از بدن کاربرد بیشتری دارد؟

برای دیدن قسمت‌هایی از دستگاه گوارش نظیر معده، مری، اثنی عشر و روده کوچک پودر باریم  را در آب حل و در حین عکس‌برداری به صورت خوراکی بیمار مصرف می‌کند و ضایعاتی نظیر زخم، انسداد و… را تشخیص می‌دهند.

برای بررسی روده بزرگ نیز همین ماده را از طریق مقعد به صورت تتقیه وارد نموده و از قسمت‌های مختلف روده بزرگ عکس برداری می‌نمایند. برای دیدن ترشح کلیه‌ها و مسیر حالب مواد خاصی را از طریق ورید تزریق می‌نمایند، و این موارد پس از ترشح از کلیه در داخل کلیه‌ها، حالب‌ها تجمع پیدا کرده و با عکسبرداری از آن‌ها می‌توان به برخی از اشکالات سیستم اداری مانند ترشح و کارکرد کلیه‌ها و… پی برد.

عوارض رادیوگرافی

هرچند که رادیوگرافی در تشخیص بیماری‌ها بسیار موثر است، اما به دلیل استفاده از اشعه X باید احتیاط خاصی رعایت شود تا حداقل اشعه به بدن بیمار وارد شود.

با وجود اینکه رادیوگرافی رنگی به عنوان یک ابزار تشخیصی قدرتمند در پزشکی شناخته می‌شود. اما استفاده از مواد رنگی ممکن است به مشکلاتی مانند حساسیت یا عوارض جانبی منجر شود. بنابراین پزشک قبل از انجام این فرایند باید موارد مرتبط با سلامت بیمار را مورد بررسی قرار دهد.

عوارض رادیوگرافی

عوارض رادیوگرافی

هزینه رادیوگرافی

هزینه رادیوگرافی با توجه به دستگاه مورد استفاده، دستمزد پزشک و برای چه بخشی از بدن استفاده شود متفاوت است. با مراجعه به کلینیک دکتر مسعود طاهری از طریق راه‌های ارتباطی با کادر این کلینیک می‌توانید از هزینه‌های رادیوگرافی مطلع شوید. کلینیک دکتر طاهری در اصفهان یکی از با سابقه‌ترین مراکز در اصفهان می‌باشد که توسط متخصصین رادیوگرافی با بهترین و به روز‌ترین دستگاه‌های روز دنیا به بیماران خود خدمات رسانی می‌کند. جهت تماس با کلینیک دکتر مسعود طاهری و گرفتن نوبت رادیوگرافی کلیک کنید.

 

بدون شرح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *