عکس OPG دندان چیست؟

عکس OPG دندان چیست؟


عکس OPG دندان چیست؟

عکس OPG به منظور تشخیص مشکلات مربوط به فک و دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این عکس اطلاعات مفیدی در رابطه با شرایط فک و دندان و همچنین مشکلات مربوط به این دو در اختیار دندانپزشک قرار می‌دهد. عکس OPG به صورت دو بعدی بوده و توسط اشعه ایکس گرفته می‌شود. در این مقاله با ما همراه باشید تا به بررسی بیشتر عکس OPG بپردازیم.

ل - رادیولوژی دکتر مسعود طاهری

 

در چه مواردی از عکس OPG استفاده می‌شود؟

همانطور که در بخش فوق اشاره کرده‌ایم، این عکس برای تشخیص مشکلات مربوط به فک و دهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این وجود از دیگر کاربردهای این عکس به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

·       بررسی سینوس‌ها

·       بررسی تومورها

·       شکستگی یا ترک خوردگی دندان

·       پوسیدگی دندان

·       نهفتگی دندان

·       کاشت ایمپلنت دندان

·       موقعیت قرار گیری هر دندان

·       جراحی فک

·       بررسی عفونت‌های دهان و دندان

آمادگی قبل از گرفتن عکس OPG

گرفتن عکس OPG به آمادگی خاصی نیاز ندارد و یک روش عکس برداری سریع، آسان و بدون درد است. با این وجود تکنسین از بیمار می‌خواهد که هر گونه جواهرات فلزی و وسایلی که دارای قطعات فلزی هستند همچون عینک، گوشواره، گردنبند، پیرسینگ، سنجاق مو و… را از خود جدا کند.

نحوه گرفتن عکس OPG

بیمار باید مواردی که در قسمت فوق بیان کردیم را رعایت کند و برای گرفتن عکس آماده شود. بیمار باید در مقابل دستگاه رادیوگرافی OPG قرار بگیرد. قطعه‌ای استریل شده در دهان بیمار قرار داده می‌شود و تکنسین از بیمار می‌خواهد که این قطعه را به آرامی با دندان خود گاز بگیرد. دستگاه دور سر بیمار می‌چرخد و در مدت 30 ثانیه با تابش اشعه ایکس، عکس OPG را از دندان بیمار می‌گیرد.

خطرات و عوارض عکس OPG

میزان تشعشعات اشعه ایکس در این روش عکس برداری بسیار پایین می‌باشد و خطر و عوارض خاصی برای افراد مختلف حتی کودکان ندارد. اما این نکته را فراموش نکنید که این اشعه می‌تواند برای زنان باردار خطرناک باشد. به همین منظور معمولا عکس برداری از دندان در دوران بارداری انجام نمی‌شود تا جنین در معرض اشعه ایکس قرار نگیرد. به طور کلی باید بگوییم که این روش یکی از روش‌های ایمن عکس برداری می‌باشد که امروزه در مراکز مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وظایف تکنسین برای عکس برداری

از مهمترین وظایف تکنسین برای عکس برداری به منظور دستیابی به نتیجه‌ای رضایت بخش، به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

·       رعایت پروتکل‌های بهداشتی

·       بررسی پرونده و سوابق بیمار برای اطمینان از عدم وجود مشکل در عکس برداری

·       آگاه کردن بیمار از نحوه و مراحل انجام عکس برداری

·       ارائه توضیحات لازم برای آمادگی قبل از عکس برداری همچون جدا کردن وسایل فلزی از سر بیمار

·       قرار دادن سر بیمار در ناحیه تعبیه شده بر روی دستگاه

نکات مهم برای عکس برداری OPG

همانطور که در بخش قبل اشاره کردیم، عکس برداری OPG خطر و عوارض خاصی ندارد. با این وجود بهتر است که موارد زیر را برای عکس برداری در نظر بگیرید.

·       به مراکز معتبر و با سابقه مراجعه کنید.

·       بهتر است در دوران بارداری عکس برداری OPG انجام نشود، با این وجود اگر به هر دلیلی مجبور به گرفتن این عکس هستید، برای جلوگیری از بروز هر گونه مشکل با پزشک خود مشورت کنید.

·       برای بیمارانی که با مشکل تیروئید مواجه هستند باید از محافظ‌های مخصوص برای عکس برداری استفاده شود. البته در برخی مواقع نمی‌توان از این محافظ‌ها استفاده کرد. زیرا این محافظ می‌تواند مواردی را از عکس حذف کند و عکس حاصل از ارزش تشخیصی لازم برخوردار نباشد.

مزایای تصویر برداری OPG

·       بهترین روش برای بیمارانی که در باز کردن دهان خود مشکل دارند.

·       مراحل تصویر برداری آسان می‌باشد.

·       در مدت زمان کوتاهی انجام می‌شود.

·       به دندانپزشک کمک می‌کند که ناهنجاری‌های دهان و دندان بیمار را به خوبی تشخیص دهد.

·       اشعه ایکسی که برای این تصویر برداری مورد استفاده قرار می‌گیرد برای بیمار هیچ ضرری ندارد.

عکس OPG تا چه مدت اعتبار دارد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که نظر دندانپزشکان در این موضوع متفاوت می‌باشد. با این وجود به طور کلی باید بگوییم که هر عکس OPG شش ماه اعتبار دارد و بعد از گذشت شش ماه، بهتر است که عکس جدیدی از دندان‌های بیمار گرفته شود.

انواع عکس رادیولوژی دهان

عکس‌های رادیولوژی دهانی به دو دسته داخل دهانی و خارج دهانی تقسیم می‌شوند که هر کدام از آنها دارای کاربردهای خاصی می‌باشند و به منظور تشخیص مشکلات مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی این موارد بپردازیم.

اشعه ایکس داخل دهانی

برای تصویر برداری از وضعیت دهان و دندان از اشعه ایکس استفاده می‌شود که این اشعه می‌تواند به صورت داخل دهانی باشد. در چند روش از اشعه ایکس به صورت داخل دهانی استفاده می‌شود که از مهمترین آنها به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

تصویر برداری پری اپیکال

در مواردی که دندانپزشک نیاز به بررسی وضعیت کل دندان و یا استخوان فک داشته باشد از تصویر برداری پری اپیکال استفاده می‌شود. به عنوان مثال زمانی که دندانپزشک به مشکل در ریشه دندان و یا مشکلات استخوان فک مشکوک شود، این نوع تصویر برداری را برای بیمار تجویز می‌کند. در این نوع تصویر برداری به کمک اشعه ایکس تصویری از کل دندان و حتی قسمتی از ریشه دندان گرفته می‌شود.

عکس بایت وینگ

در این روش عکس برداری، برای متمرکز کردن اشعه ایکس قطعه‌ای استریل شده در بین دندان‌های بیمار قرار داده می‌شود و تکنسین از بیمار می‌خواهد که این قطعه را به آرامی گاز بگیرد. این نوع عکس معمولا برای نشان دادن جزئیات دندان‌های فک بالا و یا پایین در یک ناحیه مورد استفاده قرار میگیرد. به عبارتی هر بایت وینگ جزئیات یک دندان را از تاج تا سطح استخوان نگهدارنده آن نشان می‌دهد. به کمک عکس بایت وینگ، دندانپزشک می‌تواند به وجود بیماری‌های لثه‌ای و یا وجود مشکل در استخوان فک بیمار پی ببرد.

عکس اکلوزال

از عکس اکلوزال برای بررسی وضعیت سقف و کف دهان استفاده می‌کنند. در واقع دندانپزشک به کمک این عکس می‌تواند به دلایل عدم رویش دندان پی ببرد. همچنین این عکس قادر به نشان دادن دندان‌های اضافه نیز می‌باشد. کیست‌ها، توموتورها و آبسه‌ها از دیگر مواردی هستند که به کمک عکس اکلوزال قابل تشخیص می‌باشند.

اشعه ایکس خارج دهانی

معمولا برای تشخیص مشکلات کاسه سر و مشکلات مربوط به فک و دندان بیمار از اشعه ایکس خارج دهانی استفاده می‌شود. انواع روش‌هایی که از اشعه ایکس خارج دهانی استفاده می‌کنند عبارتند از:

پروجکشن سفالومتریک

این روش عکس برداری معمولا برای ارتودنسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به کمک پروجکشن سفالومتریک دندانپزشک می‌تواند اطلاعات مفیدی در رابطه با دندان‌ها و استخوان‌های فک به دست آورد. همچنین علاوه بر ارتودنسی برای تشخیص مواردی همچون عارضه‌های گلو مانند توده و یا سرطان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

توموگرام‌ها

توموگرام یک لایه خاص از دهان را نشان می‌دهد و سایر لایه‌ها را محو می‌کند. توموگرام به بررسی ساختارهایی می‌پردازد که به راحتی دیده نمی‌شوند.

تصویر برداری MRI

در این تصویر برداری یک نمای سه بعدی از حفره‌های موجود در دهان بیمار گرفته می‌شود و معمولا برا ارزیابی بافت‌های نرم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هزینه عکس برداری OPG

معمولا مراکز مختلف تعرفه‌های معینی برای عکس برداری OPG دارند. در بیشتر مواقع هزینه عکس برداری به تعرفه مراکز با بیمه‌های مختلف بستگی دارد.

بهترین مرکز عکس برداری OPG

مرکز رادیولوژی و سونوگرافی دکتر مسعود طاهری مفتخر است که با 30 سال سابقه برای انجام عکس برداری OPG در خدمت بیماران عزیز می‌باشد. همانطور که در بخش‌های قبل اشاره کردیم، عکس برداری OPG یکی از آسان‌ترین روش‌های عکس برداری از دهان، دندان و فک بیمار می‌باشد که باید در مراکز معتبر انجام شود. ما در مرکز رادیولوژی دکتر مسعود طاهری با بهره گیری از مجرب‌ترین تکنسین‌ها و همچنین استفاده از بروزترین دستگاه‌ها پذیرای شما مراجعین عزیز هستیم. شما عزیزان می‌توانید به صورت اینترنتی نوبت خود را در این مرکز رزرو کنید و یا با ما در تماس باشید.

بدون شرح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *